CNG

A CNG (Compressed Natural Gas) 200 barra sűrített metángáz, amely származása szerint lehet földgáz, vagy alternatív kitermelésű kísérőgáz is. Továbbá származhat megújuló forrásból: a biogáz előállítás fontos része az értékes metángáz, amellyel tisztítás után járműveket is lehet hajtani. Ipari előállítás is létezik: például a biomassza pirolízises feldolgozási folyamatában előállított szintetikus gázból tiszta metángáz is nyerhető, valamint az Audi által e-gas-nek nevezett, a megújuló áram transzformálásával előállított gáz is tiszta metán. A metán – kémiai képlete szerint CH4 – az összes szénhidrogén molekula közül a legkedvezőbb molekulaszerkezettel rendelkezik ahhoz, hogy felhasználása során az égéstérben a lehető legkevesebb károsanyag keletkezzen, és onnan a lehető legkevesebb üvegházhatású széndioxid kerüljön ki. A dízelmotoroknál akár 10 %-kal, benzinmotoroknál pedig mintegy 25 %-kal kevesebb a CO2-emisszió.

Megújuló forrásból származó metán esetén – az alapanyag és a technológia függvényében – a légkörbe jutó új üvegházhatású gáz mennyisége még sokkal alacsonyabb, akár nulla közelébe is mérséklődhet. Mindeközben a metángázzal hajtott motorok PM (PM10, PM2,5 egyaránt) szilárd részecske kibocsátása szinte nulla, NOX kibocsátása pedig a legkorszerűbb dízelmotorok kibocsátásának mindössze néhány százalékát adja. Nem utolsó sorban haszonjárműveknél és autóbuszoknál van komoly jelentősége az akár 5 dB-lel alacsonyabb üzemi zajszintnek, ami kevesebb, mint fele akkora zajterhelést jelent. A személyközlekedés alapvető változásokon megy át: a következő évtizedben a megszokott járműmotorok és olaj alapú üzemanyagok helyett új hajtáslánc architektúrák, elektromos-hibridek, illetve teljesen elektromosok terjednek majd el. Emellett azonban egyre több alternatív, alacsony karbon-intenzitású üzemanyag jelenik meg, fokozottan integrálva a fejlett bio- és megújuló alapú üzemanyagokat.

A dekarbonizációs eljárás felgyorsulása és a levegő minőségének fokozása különösen a nagy városi agglomerációkban kívánja meg a járművek hatékonyságának és üzemanyag tulajdonságainak megfelelő kombinációját.

Az európai piacra jellemző domináns dízel technológiáról benzinesre való fokozott átállás szüksége, különösen a dízel kipufogógáz tisztító technológia komplexitása, valamint a hibrid rendszerek hajtáslánc többletköltségei mellett a bio- és földgáz fontos szerephez kell jusson.

Köszönhetően a „természetes” tulajdonságainak, különösen a magas kopogástűrő képességének (a metán 130-as oktánszámnak felel meg), a sűrített földgáz tökéletes üzemanyag a nagy hatékonyságú motorok, a kombinált „downsizing”, a nagy kompressziójú feltöltött, akár közvetlen befecskendezéses, valamint összetett szelepvezérlés technikákat alkalmazó motorok esetében. Manapság a földgáz 23-24 százalék („tartálytól-kerékig”, TtW) CO2 megtakarítást biztosít a benzinnel szemben és 6-9 százalékot a dízellel szemben, függően annak hatékonyságától. A teljes energetikai körfolyamatot alapul véve („kitermeléstől-kerékig”, WtW) a megtakarítás mértéke hasonló a TtW szemléletű értékhez. (Thinkstep tanulmány – 2017).

A földgáz akkora CO2 megtakarítást eredményez, mint amekkorát a benzines motorokhoz kapcsolt nagyfeszültségű hibrid rendszerek. Azonban az üzemanyagból fakadó CO2 csökkenés állandóan fennáll, függetlenül a közlekedési viszonyoktól: a kiegyensúlyozott körülmények között, amilyen az autópályán utazó jármű, a hibrid nem, vagy csak nagyon csekély megtakarítást eredményez, míg az üzemanyagból fakadó üvegházhatású gázkibocsátás csökkenése teljes mértékben jelentkezik. A tudatosan CNG-re fejlesztett jövőbeli motorokkal a metánból fakadó előnyöket nagyobb mértékben lehet majd kihasználni. Ma arra törekednek a mérnökök, hogy további fejlett technológiák alkalmazása mellett új, közvetlen befecskendezéses égéstereket hozzanak létre, így fokozva az üzemanyaghatékonyságot. A Horizon 2020 által társfinanszírozott GASON projekt bizonyította, hogy a mai legfejlettebb CNG motortechnológiához képest a további 10-12 %-os hatékonyságnövekedés már a következő generációval elérhető. Mindehhez még társítható a hibrid hajtásrendszer, amellyel a két emissziócsökkentő technológia együttes hatása további előnyöket biztosíthat. Ez az autógáz nem az, amelyet LPG néven széles körben használnak ma Magyarországon is, amelynek elsődleges alapanyagául a propán, valamint bután gázok elegye szolgál, és amely a kőolaj-finomítás termékeként kerül a töltőhelyekre. A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületet azért hozták életre az alapítók, hogy együttes erővel segítsék a gázüzemű járművek elterjedését hazánkban, amelynek kedvező hatásai mindenki számára tartogatnak előnyöket. Az MGKKE tagjai között olyan szakmailag elismert, nagy cégek szerepelnek, amelyek együttesen a gázüzem elterjedéséhez szükséges minden területet lefednek. Van a tagok között olyan, amelyik a biogáz-kondicionálás technológiáját szolgáltatja, van töltőállomás infrastruktúra-készítő, járműgyártó és -forgalmazó, valamint gázszolgáltató, így az egyesület teljes körű tanácsadással áll az érdeklődők rendelkezésére.