Előnyök

A rendelkezésre álló közlekedési energiahordozók közül bizonyítottan a biometán rendelkezik a legkedvezőbb tulajdonságokkal. Egyrészt az alapanyagként szolgáló szerves anyag olyan körforgásból származik, amely során nem kerül új szén a légkörbe, miközben az előállításához szükséges energiaráfordítás is környezetbarát, így valóban CO2-mentes üzemanyag kerül a járműtankba. Másrészt a biometán égése a legtisztább a belsőégésű motorokban: a kénmentes, szilárdrészecske mentes, alacsony NOx és szénhidrogén- kibocsátás miatt a környezetterhelés mértéke és annak társadalmi költsége csupán a tizede annak, amit a dízel nehézgépjárművek okoznak. Ezeknek a tulajdonságoknak köszönhetően a biometánnal hajtott jármű működése tisztább, mint egy ma használatos elektromos járműé.

Érvek a gázközlekedés mellett:

  • A tiszta gázüzem az alternatív hajtás pozitív imázsával erősíti az üzemeltetők társadalmi elfogadottságát.
  • A gázüzem hosszútávon gazdaságos működést, megtakarítást és tervezhetőséget biztosít az üzemeltetők számára.
  • A rendkívül alacsony emissziós szint miatt a gázüzem hozzájárul a társadalom egészségi állapotának javításához, a várható élettartam növeléséhez, a népegészségügyi kiadások mérsékléséhez.
  • A gázüzemmel drasztikusan csökken a közlekedési szektor üvegházhatású gázkibocsátása, és így enyhíthető a globális felmelegedés.
  • A gázüzem csökkenti hazánk függőségét a kőolajtól.
  • A gázüzem lehetővé teszi a biogáz-források közlekedési célú felhasználását, és ezáltal jelentős szerepet tölt be a megújuló energia felhasználására vonatkozó kötelezettségek teljesítésében.
  • A gázüzem ma az egyedüli, minden szempontból pozitív és reálisan megvalósítható alternatíva, még a nehézgépjárművek kategóriájában is.
  • A gázüzem esetén a legegyszerűbb képletű szénhidrogén molekulával, a metánnal hajtják a járműveket.
  • A metángáz nem mérgező és nem fenyeget robbanásveszéllyel.
  • A metángáz még szivárgás esetén sem veszélyes a mélygarázsban, hiszen a levegőnél könnyebb és észrevétlenül elillan.
  • Bármilyen belsőégésű motorban megvalósítható a metángázhajtás.
  • A metángáz szinte bárhol elérhető, hiszen rendkívül kiterjedt a gázcsőhálózat.
  • Metángáz nem csak hagyományos földgázból származhat, hanem számos más, kihasználatlan fosszilis forrásból, jelentős biogáz-potenciálunk minden változatából, szintetikus gázokból, vagyis számtalan alternatív forrásból.
  • A metángáz energiasűrűsége normális légköri viszonyok között alacsony, a 200 baros CNG-rendszer azonban teljes mértékben biztonságos és kipróbált.

  • A CNG-üzem fő alkotóelemei, a gázkompresszor és a nagynyomású tartály is sorozatban készülő, megbízható termék.
  • A metángázt a jármű égésterébe juttatva, többnyire szikragyújtással teszik működőképessé, azonban terjed a kompressziós gyújtású dual-fuel technológia is, amelyeknek magasabb a termikus hatásfoka.
  • A járművet utólag is gázüzeműre lehet alakítani, függetlenül attól, hogy az eredetileg benzines vagy dízelüzemű volt-e.
  • Már minden kategóriában kapható gyári kialakítású jármű, a kisautótól kezdve a közepes méretűn át az egyterűig, a kisáruszállítótól kezdve a közép- és nehézkategórián át az utasszállító buszig.
  • Ha a gáz menet közben kifogy, a vezető átkapcsolhat a tartalék üzemanyagtartályra, amelyben benzin vagy dual-fuel technológia esetén gázolaj van.
  • A gázüzem esetén fontos feltétel a töltőinfrastruktúra, amely Európa legtöbb országában már kellő sűrűséggel rendelkezésre áll, máshol viszont az üzemeltetőnek saját kúttal kell biztosítani a flottája működését.
  • A stabil üzemanyagköltség hosszútávon saját kompresszorral érhető el, és így üzemanyaggal való manipulációra sem nyílik esély.
  • A saját kompresszor sokba kerül, ezért jó alternatíva lehet a hosszú távú gázszállítási szerződés, amely az adott helyzetre, és akár a járműflotta élettartalmára szól. Ilyen esetben nincs beruházási költség, és akár a harmadával csökkenthető az energiaköltség.
  • A kompresszor optimális kihasználása érdekében a városok fenntartása során használt járműparkon és a közösségi közlekedésen túl másokat – például taxikat vagy más kisvállalkozások járműveit – is bekapcsolhatnak a folyamatba.
  • A kompresszorállomás gyors bővítésével könnyen lehet alkalmazkodni a növekvő járműpark gázfelhasználásához.

Mindez számokban:

A közlekedés által kibocsátott legveszélyesebb anyag, a súlyosan karcinogén hatású szilárdrészecske emissziója lényegében nulla, miközben a szmog kialakulásáért elsősorban felelős, valamint további egészségre ártalmas hatásokkal rendelkező NOx kibocsátása akár 95 %-kal kevesebb, sőt, a gázzal hajtott jármű CO és CH emissziója is alacsonyabb.

A CO2 kibocsátás a dízelhez képest 10, a benzinhez képest pedig 25 %-kal alacsonyabb, ráadásul a biogázból származó metán az energia körfolyamat mérlegét a CO2 semlegesség közelébe redukálhatja.

Nehéz járművek esetében a környezeti zajterhelés több mint 5 dB-lel csökkenhet.

Az energiaköltséget 40-50 %-kal lehet csökkenteni, ami egyetlen autóbusznál akár 50 millió forint megtakarítást is eredményezhet az élettartama alatt.

A megújuló energia felhasználásának lehetősége egészen 100 %-ig terjed. A kommunális biogáz források felhasználásának gazdasági eredménye akár háromszor nagyobb lehet, mint más eljárások esetében.