Projektek

A PANNON-LNG projekt keretében, európai uniós forrásból legalább öt, a távolsági áruszállítást éppúgy, mint a helyi közlekedést kiszolgáló, cseppfolyósított és sűrített földgázt kínáló töltőállomás létesülhet Magyarországon.

Dinamikusan nő az érdeklődés, és egyre több a környezetbarát közlekedést nagyban elősegítő CNG és LNG beruházás Magyarországon. Az MGKKE a cseppfolyósított földgáz (LNG) töltőinfrastruktúrájának fejlesztésre dolgozta ki a PANNON-LNG projektet, amelyet 2015-ben az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) támogatható projektjei közé választottak. A terv elsődleges célja a cseppfolyósított földgáz (LNG) alapú közlekedés fejlesztéséhez szükséges infrastruktúra magyarországi kiépítésének előkészítése és az első töltőpontok megvalósítása, valamint azok ellátásának biztosítása.

A rendelkezésre álló közlekedési energiahordozók közül bizonyítottan a biometán a legkedvezőbb. Egyrészt az alapanyagként szolgáló szerves anyag olyan körforgásból származik, amely során a légkörbe nem kerül új szén, miközben az előállításához szükséges energiaráfordítás is környezetbarát, így ténylegesen CO2-mentes üzemanyag kerül a járműtankba. Másrészt a biometánnak a legtisztább az égése a belsőégésű motorokban: a kén és szilárdrészecske-mentes, alacsony NOx és szénhidrogén emisszióval a környezetterhelés mértéke és annak társadalmi költsége a dízel nehézgépjárművek tizedét éri csak el. Mindennek köszönhetően a biometán hajtású járművek bizonyítottan tisztább üzemet eredményeznek, mint akár egy ma használatos elektromos jármű.

A CNG sűrített metángázt jelent, amely származása szerint lehet földgáz, vagy alternatív kitermelésű kísérőgáz is. Továbbá származhat megújuló forrásból: a biogáz előállítás fontos része az értékes metángáz, amellyel tisztítás után járműveket is lehet hajtani. Ipari előállítás is létezik: például a biomassza pirolízises feldolgozási folyamatában előállított szintetikus gázból tiszta metángáz is nyerhető, valamint az Audi által e-gas-nek nevezett, a megújuló áram transzformálásával előállított gáz is tiszta metán. A metán – kémiai képlete szerint CH4 – az összes szénhidrogén közül a legkedvezőbb molekulaszerkezettel rendelkezik ahhoz, hogy felhasználása során az égéstérben a lehető legkevesebb károsanyag keletkezzen, és onnan a lehető legkevesebb üvegházhatású széndioxid kerüljön ki. A dízelmotoroknál akár 10 %-kal, benzinmotoroknál pedig mintegy 25 %-kal kevesebb a CO2-emisszió. Megújuló forrásból származó metán esetén – az alapanyag és a technológia függvényében – a légkörbe jutó új üvegházhatású gáz mennyisége még sokkal alacsonyabb, akár nulla közelébe is mérséklődhet. Mindeközben a metángázzal hajtott motorok PM (PM10, PM2,5 egyaránt) szilárd részecske kibocsátása szinte nulla, NOX kibocsátása pedig a legkorszerűbb dízelmotorok kibocsátásának mindössze néhány százalékát adja. Nem utolsó sorban haszonjárműveknél és autóbuszoknál van komoly jelentősége az akár 5 dB-lel alacsonyabb üzemi zajszintnek, ami kevesebb mint fele akkora zajterhelést jelent.

A PANNON-LNG projekt keretében kiépítendő töltőpontok az LNG áruszállító járművek számára fennakadás nélküli közlekedést biztosítanak a Magyarországot átszelő Mediterrán, az Orient Kelet/Mediterrán, valamint a Rajna-Duna folyosók mentén. A fejlesztés a teljes európai hálózat összekötését és kiterjedését biztosítja, egyidejűleg megteremti a lehetőségét annak, hogy tovább fejlesszék az infrastruktúrát, egészen Görögországig vagy Törökországig kiépítve az LNG alapú transz-európai áruszállítási folyosót. Az MGKKE 2016-ban újabb projektekkel pályázott az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) támogatására, amelyeket elfogadott a Bizottság. Ennek köszönhetően közel 40 új CNG töltőállomás épül Magyarországon, amely valószínűleg még inkább felkelti a CNG üzem iránti érdeklődést, és dinamikusan növeli a környezetbarát közlekedési formát választó autósok számát. Ráadásul a dunai hajózás számára is elérhetővé válik a korommentes üzem, hiszen az MGKKE által kidolgozott és a támogatást elnyerő másik projekt, a PAN-LNG-4-Danube keretében elkészül a Duna mentén hazánk első, hajók számára elérhető LNG töltőpontja is.